Air France-KLM będzie podmiotem kontrolującym skandynawskie linie lotnicze SAS. Francusko-holenderski holding zamierza podjąć działania, których rezultatem będzie wzrost poziomu udziałów do 60,5 proc. Transakcja ma umożliwić stworzenie synergii, jednocześnie umożliwiając ekspansję na rynku skandynawskim. Inwestycja sprawi, że europejskie niebo staje się coraz bardziej zamknięte, a trend konsolidacyjny będzie tylko postępował.
Jest to początek nowego i strategicznie ważnego rozdziału w historii skandynawskiego przewoźnika, który do niedawna był członkiem sojuszu Star Alliance (SAS był w komitecie założycielskim), oraz ważny moment dla europejskiego nieba, albowiem jeszcze bardziej domyka się „wolny” rynek lotniczy. Inwestycja Air France-KLM w SAS rozpoczęła się w październiku 2023 roku, kiedy holding francusko-holenderski oraz fundusze inwestycyjne Castlelake i Lind Invest stały się – obok rządu Danii – głównymi akcjonariuszami.
W ramach procesu finansowania skandynawski przewoźnik został dokapitalizowany kwotą 1,175 miliarda dolarów amerykańskich. Po kilku miesiącach od zatwierdzenia regulacyjnego, Air France-KLM podjęły decyzję o jeszcze większym zaangażowaniu w linie SAS, które są już pełnoprawnym członkiem sojuszu SkyTeam, inwestując w przewoźnika kolejne miliardy dolarów, aby stać się podmiotem z pakietem kontrolnym. Nieujawniona jeszcze kwota transakcji ma zapewnić Air France-KLM posiadanie 60,5 proc. akcji.
Ten ruch odzwierciedla długoterminowe zaangażowanie flagowych operatorów z Francji i Holandii w budowę silniejszego i bardziej konkurencyjnego SAS-u – mocno zakorzenionego w Skandynawii, z rozszerzonym zasięgiem i możliwościami ekspansyjnymi w Europie i na innych kontynentach, głównie w Ameryce Północnej i Azji. Anko van der Werff, prezes i dyrektor generalny SAS, wskazuje, że Air France-KLM jako główny udziałowiec oznacza „decydujący moment” i „silny sygnał”. – [Transakcja, od red.] przynosi nie tylko stabilność, ale także umożliwi głębszą integrację przemysłową i pełne wsparcie jednej z wiodących grup linii lotniczych na świecie – zaznacza van der Werff.
Konsolidacja – Air France-KLM przejmie wszystkie udziały posiadane przez fundusze inwestycyjne; rząd Danii utrzyma 26,4 proc. udziałów i miejsce w radzie dyrektorów – ma „wspierać zdolność SAS do bardziej zrównoważonego rozwoju, poprawy obsługi klienta i wzmocnienia swojej roli w międzynarodowym lotnictwie”. Kopenhaga stanie się trzecim hubem o zasięgu globalnym holdingu, przy jednoczesnym utrzymaniu silnych i strategicznych operacji zarówno w Oslo, jak i Sztokholmie. Szerszy mariaż SAS z Air France-KLM ma być niezbędny do zapewnienia długoterminowej konkurencyjności na coraz bardziej zglobalizowanym rynku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.